موضوع: "مناسبت"

فرصت نوروز

رونق تولید رهبری

رهبر انقلاب: عید نوروز یک فرصتی است برای ما ایرانی‌ها. یک دوره‌ی جدید را به انسان القا می‌کند. این احساس ورود در دوره‌ جدید به انسان کمک می‌کند که نشاط تازه‌ای پیدا کند، برنامه‌ریزی جدیدی بکند، ابتکاری به میدان بیاورد.

نوروز اگرچه یک جشن ملی و بومی است، اما در منظومه‌ی فکری رهبر انقلاب، معنایی فراتر از صرفا یک جشن ملی دارد. از نظر ایشان، همانگونه که با ورود اسلام به ایران، «ایرانی زیرک مسلمان»، قالب نوروز را نگه داشت و محتوای آن را از «نوروز پادشاهان» تغییر داد، انقلاب اسلامی نیز موجب شد که صورت جدیدی از نوروز، توسط مردم ایران به نمایش در بیاید که یکی از مهم‌ترین جلوه‌های آن، حضور مردم در لحظه‌ی تحویل سال و ایام ابتدایی سال در مکان‌های دینی و معنوی است. از این بالاتر، از نظر رهبر انقلاب، نوروز و تحول در سال و طبیعت، می‌تواند مقطعی باشد برای تحول درونی انسان در مسیر زندگانی خود.

 

چکیده ای از بیانات مقام معظم رهبری در باره عید نوروز

عید نوروز برای ایرانی‌ها یک فرصت است

عید نوروز هم واقعاً یک فرصتی است برای ما ایرانی‌ها. با قطعِ‌نظر از جنبه‌ی ارتباط این روز معین با آنچه در تاریخ اسلام است -که حالا بعضی‌ها تطبیق می‌کنند با روز غدیر و بعضی‌ها با روزهای دیگر، که من نمی‌توانم قضاوتی نسبت به صحّت‌وسقم این تطبیق‌ها بکنم- خود این عید که اوّل سال خورشیدی ما و منتسب به هجرت پیغمبر اکرم است، واقعاً یک فرصت بزرگ و خوبی است. اعیاد این‌جوری هستند؛ یک سرآغاز را و یک دوره‌ی جدید را به انسان القا می‌کنند. این احساس ورود در دوره‌ی جدید به انسان کمک می‌کند که نشاط تازه‌ای پیدا کند، برنامه‌ریزی جدیدی بکند، ابتکاری به میدان بیاورد؛ خیلی چیز خوبی است. لذا در همه‌ی دنیا همه‌ی ملّت‌ها به اعیاد سال‌شان اهمّیت می‌دهند. ۱۸/۱/۹۵

ادامه »